Wednesday, May 26, 2010

Part 9

Bunyi jam loceng memecah kesunyian pg. ak trus bgn memtikan jam loceng yg menunjukkan jam 5.30 pg. ak terus mencapai tuala di tempat sidai dan ke tandas. Amira bgn dan melakukan perkara yg sama. Pg ini bdnku terasa kurang selesa, mungkin nk demam. Aku terus menelan panadol dan bersiap hendak ke masjid. Tetiba bdnku berasa agak lemah dan sakit kepalaku dtg lg. ak mencapai ubat tahan sakit yg berada di laci dan duduk diatas katil. Mungkin aku patut solat didlm bilik sahaja dan berehat. Esok dah peperiksaan final. Ak harap sakit kepala dan demamku cepat sembuh. Aku membatalkan niatku untuk belajar di perpustakaan dgn amira seperti biasa. Ak rasa lebih baik ak berehat saja dan belajar didlm bilik. Mujurla sakt kepala ku tidak melarat, dapatla aku belajar walaupun kepalaku terasa pening2 sedikit. Aku kuatkan semangat untuk belajar bersungguh2 supaya esok aku dapat jawab subjek biologi dgn baik. Alhamdulillah nota2 kecilku yg aku buat masa awal semester byk membantuku menghafal dgn mudah. Xperlu aku bersusah payah menghafal dr buku biologi yg tebal itu.

Hari ini masa berlalu dengan pantas, aku rasa 1 hari bagaikan 1 jam. Aku berusaha menghafal smua bab-bab yg susah untuk diingat. Sampaila jam 12 tgh malam, ak bersiap untuk tidur. Tetapi kepala ku amat sakit menyebabkan aku tidak dpt tidur. Amira baru saja bersiap2 untuk tidur diatas katilnya, aku berpura2 sedang nyenyak tidur. Padahal kepalaku berdenyut2 bagaikan hendak meletup. Aku tidak mahu mnyusahkan amira kerana esok ada peperiksaan. Biarla aku menanggung kesakitan ini bersendirian. Ak bercadang selepas peperiksaan esok aku ingin keklinik untuk mendapatkan rawatan. Aku cuba untuk melelapkan mata disamping meletakkan minyakangin dikepalaku supaya sakit kepalaku kurang sedikit. Tetapi ia tidak sgt memberikan kesan kepada kepalaku. Air mataku berlinangan menahan kesakitan yg tidak terbayang.

Tetiba sayup2 suara org mengaji Al-quran dr masjid kedengaran. Jam loceng berbunyi menandakan jam 5.30 pg. rupanya 1 mlm aku tidak dpt lelapkan mata menahan kesakitan. Ya Allah kuatkan semangat aku untuk menempuhi peperiksaan esok. Pagi ini aku tidak dapat ke masjid lg,aku hanya menunaikan solat subuh di bilik sahaja. Amira perasan aku tengah menderita sakit,dia cuba membantu setakat yg termampu. Aku amat hargai bantuannya itu kerana sedikit sebanyak memberikan semangat kepadaku untuk menempuhi kesakitan ini.

Terus bersiap untuk ke dewan peperiksaan, tiba2 aku berasa loya2 dan hendak muntah. Aku menyuruh amira ke dewan peperiksaan dahulu. Dengan berat hati meninggalkan aku, dia terus ke dewan peperiksaan tanpa aku. Aku tidak mahu kerana aku, amira lewat ke dewan peperiksaan. Jam menunjukkan jam 8.30 pg, ak mempercepatkan langkah ke dewan peperiksaan walaupun kepalaku masih sakit. Aku berdoa kepada Allah swt supaya keplaku sembuh. Aku berharap sakit kepalaku ini tdak menganggu aku untuk menjwab peperiksaan dgn baik. Tapi aku kuatkan tenaga untuk menjawab peperiksaan ini. Aku tiba didewan pepriksaan, aku lihat semua org sedang khusyuk menulis. Ak membuka kertas jawapan dan mula menulis, suasana sejuk di dlm dewan menyebabkan kepalaku semakin sakit. Aku tidak menghiraukan semua itu, ak terus menulis tanpa memandang kiri dan kanan.aku bercadang untuk siapkan dgn lebih awal supaya ak dpt keluar awal. Tp sakit kepalaku makin teruk sedikit demi sedikit.aku cuba bertahan untukmenghabiskan jawapan ku.tiba2 aku terasa cacair panas keluar dari hidungkan dan menitik diatas kertas jawpan ku. Ah darah! Tetiba pandanganku kabur, terus penglihatan ku gelap. Bdanku lemah, aku tidak dpat menampung badanku duduk diatas kerusi. Badanku terus jatuh kelantai dan aku tidak sedarkan diri.

No comments:

Post a Comment