Tuesday, May 18, 2010

Part 5

Migrain ak dtg lg,amat menyakitkan aku. Sejak akhir2 ini,ak badanku terasa amat lemah dan tidak bemaya. Migraine juga selalu dtg menyerang aku dngn tiba2,tidak kira waktu. Amat menganggu rutin harianku. Tp ak redha atas apa yg berlaku, mungkin ada hikmah disebaliknya. Ak menerima segala ujian mu yg Allah swt yg maha Esa. Sesungghnya segala sakitku ini penghapus dosa2 ku ini setiap kali ak menyebut nama NYa Allah swt yg amat pengampun dan pengasih. Ak baring diatas katil smbil menahan kesakitan. Peritnya terasa kepala ku ini tiada siapa yg tahu,hanya Allah swt jer yg tahu. Aku cuba untuk tidur supaya hlg sakit kepla ku ini dgn cepat.

“Aisyah,awak migraine lg ke?dah mkn ubat?”, ty Amira apabila dia sedar ak tgh memegang kepalaku.

Ak hanya mampu mengganguk dan menggeleng kepala shaja. Ak tidak mampu untuk berkata2 dan menjawab segala pertanyaan Amira. Amira dtg membawa segelas air,panadol dan minyak angin kepadaku. Ak amat bersyukur kerana mempunyai teman yg amat memahami dan amat baik. Sudi membantuku ketika sakit. Tanpa mengeluh,dia hanya tersenyum padaku. Sggh indah senyumannya.

“Ya Allah, Kau tempatkanla kawanku Amira dtempat2 org yg soleh.”, doaku didalam hati.
Amira terus menyuapkan ak panadol dan terus mengurut2 kepala ak yg sakit.Ak berasa amat selesa. Pada masa yg sama, Amalina masuk dan memdang ak dgn hujung matanya sahaja. Kemudian dia berlalu keluar dr bilik tanpa mempedulikan keadaan ku. Ak terasa amat sdih, air mataku berlnangan tanpa ak sdari. Ak tahu kenapa dia berkelakuan begitu,namun aku tidak mengambil hati ats perbuatanya. Dia tidak menghiraukan ak kerana dia masih lg marahkan aku.Aku pernah menegur ttg cara pemakaian nya yg makin ketat dan sexy. Tp dia marah kerana menjaga tepi kainnya. Aku tidak sangka dia boleh berubah begitu sekali. Mula2 menjejakan kaki ke sini,dia bertudung labuh, berpakaian sopan dan menutup aurat.Sejak dia berkenalan dengan budak civil yg bernama Kamar. Dia terus berubah menjadi seperti sekarang. Alasannya dia Nampak jelita berpakaian begitu dan bentuk badannya cantik seperti Fasha Sandha, pujian dari Kamar kepadanya. Dia tidak mahu kehilangan Kamar, dia mengikut kehendak kamar untuk berpakaian begitu. Dia tidak mahu kehilangan Kamar kelak jika dia berpakaian kolot sperti dulu. Ak terus mempertikaikan tindakannya mengikut kata2 lelaki itu. Tetapi apakan daya aku, dia sggp putuskan tali persahabatan dgn ak setelah 1 thn ak kwn rapatnya. Dia juga menuduh ak dengki dia mempunyai kekasih yg kacak seperti Kamar. Supaya tidak mengeruhkan lg hubungan kami aku mendiamkan diri dan tidak mampu lg menasihatinya kerana segala nasihat ak tidak akan ddengarinya.
Hampir masuk waktu maghrib, sudah 3 jam aku tertidur. Sakit kepala ku sudah hilang,Cuma pening2 lalat. “Syukur Alhamdulillah kerana kepala aku sudah tidak sakit lg.”, Bisik hati kecilku. Aku sorg saja berada did lm blik ini. “Mungkin Amira dan Amalina tgh mandi kot.” , kata dalam hatiku. Aku terus mencapai tuala dan menuju kebilik air.Selesai mandi ak lihat Amira sdah bersiap2 hendak kemasjid.

“Aisyah, awak dh ok ke? Mcm mna dgn kepala awak? Sakit lg x?, Tanya Amira kepada aku.

“syukur Alhamdulillah, kepala sy dh xsakit,Cuma pening2 jew lg.”,jwb aku sambil mencapai pakaian dlm almari.

“Bagusla begitu, awak boleh kemasjid ke? Klau xsihat baik berehat dlm bilik je.”, Tanya Amira lg.

“Insyallah sy ok je. Lgpun rs cm xbest nk solat dlm bilik.Rs cm xleh nk khusuk dan tenang nk solat sorg2. Eh, mana Amalina?” kata aku.

“Amalina dr td lg blum balik2. Ntah kemana dia, biasala cuti2 ni. Berjalan2 ngn kwn2 barunya.”, jawab Amira.

Ak hanya menggelengkan kepala memikirkan Amalina yg sudah berubah menjadi liar. Ak berdoa kepada Allah swt supaya dia sedar dan kembali ke pangkal jln. Hanya itu saja yg aku mampu untukmembantu sahabat yg ak sayangi itu. Ak berserah saja kepada Allah swt kerana Dia maha Mengetahui dan maha Mengasihani hamba2 Nya yg bertaqwa.
Bunyi sayup2 suara merdu Azan berkumandang. Aku terus mencapai beg yg berisi kain sembahyang dan nota- nota ringkas untuk dibaca ketika selang antara maghrib dan isya’ nnti.

“jom kita ke masjid sekarang.”, kata Amira kpdku.

Ak hanya mengangguk dan terus mengikut belakang Amira. Ak mengunci pintu bilik dan terus ke tangga untuk turun. Ak lihat semua sedang bepusu2 ke tandas untuk mandi, ada yg sedang membasuh dan bergurau senda,hilai tawa dan menjerit2 didepan bilik air tanpa mempedulikan Azan sdg berkumandang. Ak menyusuri susur gajah sambil melihat kelkatu berterbangan dilampu2 kalimantang yg tergantung di bumbung susur tersebut. Kelihatan beberapa org lelaki dan perempuan turut sma memenuhi Masjid. Alhamdulillah, rmi juga yg bertaqwa kpd Allah swt dgn memenuhi Rumah Allah ini. Tetiba ak terpandang Azman kawan Arman dan juga classmate aku. Dia senyum kepadaku, ak membalas senyumannya dan terus tunduk kelantai. Hatiku berdebar2 dan berombak kencang. Apakah ini? Kenapa dgn lelaki lain ak tidak jd mcm ni?Tp bila ak melihat rupa Azman, aku menjadi tidak keruan. Ak cepat2 naik ke Masjid dan terus berada di saf sambil bersiap2 menunggu Iqamat. Fikiranku melayan entah kemana dan wajah Azman muncul dlm fikiranku. Ak terus melayan perasaan ini, hatiku rasa amat tenang.

Bersambung……

Sorryla aku bkn penulis novel yg femes…sj jew hlg borink wat novel nie….bg komen yer mnew yg kurang..xbest pown xpew….uhuuhuu…

No comments:

Post a Comment