Monday, May 24, 2010

Part 8

Ak tersedar dr tidur apabila ayahku mengejutkan ak supaya bersiap2 untuk ke university. Ak melihat jam di telefonku menunjukkan pukul 3.00 pg. aku bgun dan terus kebilik air untuk mandi. Aku lihat ibu sedang sibuk memasak di dapur dan ayah sedang mengangkat beg2 aku kedalam kereta. Maaf ibu aku xdpt tolong ibu sediakan sarapan pg seperti biasa. Ak sudah lewat untuk bersiap2 ke university. Selesai berpakaian aku solat sunat tahjud dan hajat. Ibu memanggilku turun untuk sarapan pg.
“eh ibu pun pergi hantar aisyah gak ke?”, tanyaku kepada ibu. Apabila melihat Ibuku berpakaian cantik.

“aah Ibu ikut gak, temankan ayah kesian drive blik sorg2.”, jwab ibuku. Kemudian tersenyum.

“adik2 sapa yg jaga ibu?”, tanyaku lg.

“Ibu dah suh maksu dtg tenguk2kan mereka. Ha, itupun dia pjg umur.”,kata ibuku sambil bgun membuka pintu.

Ak dan ayah berbual2 kosong sambil menjamu selera. Sungguh enak masakan ibuku ini. Aku amat merinduinya. Entah bila aku dpat merasa masakan ibuku ini lg. cuti semester ni la baru ak dpt merasa maskan ibuku lg. setela selesai makan aku mengangkat pinggan2 untuk ke sink. Ayahku terus merampas dr tgnku. Kemudian ayah suruh keruang tamu. Ak merasa amat pelik dgn kelakuan ayah dan juga ibu tidak pernah2 ingin mengikut ayah hantar aku ke university kecuali hari pertama aku masuk ke university. Aku tanpa byk soal terus keruang tamu dan duduk menunggu ibubapaku.jam menunjukkan jam 4.30 pg. ayah turun ke parking kereta dan menghidupkan enjin. Aku mengigil apabila hembusan bayu pg menerpa kemukaku. Sungguh sejuk pg ini, smpikan ekor tudungkan berombak2. Kuat betul angin pg ini, tp xhujan2. Bisik hati kecilku.

“apa dimenung2kan lg, cpt msuk dlm keta. Nnti lwt smpi plak.”, kata ayahku.

Tersentak aku dr lamunan kemudian ak melihat ayah dan ibuku sudah berada didlm kereta. Ak cepat2 msuk kedlm kereta smbil tersenyum kiut tanda minta ampun dr bapakku.

Sepanjang perjalanan ak melihat ibuku bercakap2 dgn ayah. Ayah sesekali kelihatan menympuk cerita ibuku. Entah apa yg diceritakan oleh ibuku itu kelihatan amat bersggh.Aku hanya melayan mp3 nasyid dlm telefonku. Fikianku melayan pd kwn2 di university. Mesti diorg tgh seronok mentelaah untuk peperiksaan final 3 hari lg. sedangkan aku 1 habukpun xbelajar. Sudah seminggu ak tidak kekelas dan study week. Ak bercadang utk pulang hanya hujung minggu je. Tapi dh msuk wad dlm hospital terus 1 munggu lebih aku berada dikg. Entala apa nk jdi kepadaku. Tp aku pelik kenapa kepalaku tidak berasa sakit. Mungkin ubat yg diberikan oleh hospital itu amat mujarab. Tapi ada 7 jenis ubat aku terpaksa makan. Kdg2 perutku rasa kenyang dgn ubat yg ditelan xperlu lg mkn nasi. Setiap kali habis ubat ini aku perlu refill. Xkan sakit kepala biasa perlu telan ubat untuk hidup.Tp sakit apakah diriku ini? Aku tidak tahu apakah penyakit aku ini. Aku mesti siasat sendiri bila ak sampi ke university. Aku akn ke klinik untuk bertanyakan ubat ini. Aku terus melayani persaan ku ini tanpa sebarang gangguan. Kereta ayahku terus meluncur laju menuju ke university melalui pemandangan sawah padi yg cukup cantik diwaktu pg.

No comments:

Post a Comment