Sunday, May 23, 2010

Part 7

Sakit kepala datang menyerang lg. Aku mengambil keputusan untuk pulang kerumah mendapatkan rawatan migraine aku yg makin menjadi2. Setibanya di stesen bas, ayah dan ibuku dtg menjemput tepat pada masanya.Syukur Alhamdulillah aku tidak perlu menunggu lama ayahku dtg menjemputku. Sakit kepala aku tidak tertahan sehingga memaksa ayahku membawa kehospital kecemasan. Aku tidur diatas riba ibu menanti untuk dirawat. Aku menangis kesakitan yg tidak tertahan lg. Ayahku menjdi resah dan beberapakali menyuruh jururawat menyegerakan rawatan keatas ku. Kepala aku terasa amat berat hinggalaaku merasakan dunia ini amat gelap kemudian aku…..

Ak tersedar dari tidur, aku lihat suasana disekelilingku tempat yg asing. Dimanakah aku? Bisik hatiku. Kepala aku sudah tidak sakit lg. kelihatan beberapa org perempuan berpakaian putih sedang membetul2 kan katil tempat aku tidur. Ak juga melihat ibu sedang menerkup mukanya diats katil disebelah kanan ku. Mungkin ibu sedang tidur, tapi mana ayah? Tanya aku dlmhati kecilku ini. Kemudian aku tertidur semula diatas katil tersebut. Entah berapa lama aku tidur ditempat itu ak pun tidak tahu.

“eh, sdar dah? Rasa mcm mana? Sakit kepala lagi x?”, Tanya ibuku sebaik shaja aku membuka mata.

Aku mengangguk dlm keadaan bingung. Apa yg dah berlaku ni. Aku lihat ibu menyembunyikan kesedihannya didlm kuntuman senyumannya. Mungkin ibu penat menjaga aku ketika aku tdak sedarkan diri.

Ak hy mmpu mengganguk, bdanku lemah dan tidak mampu bercakap. Bau hospital membuatkan ak loya. Aku benci bau hospital, itula kenapa aku tidak suka masuk hospital. Kemudian dtg seorg doctor melihat fail aku yg tergantung dihujung kaki katilku. Ak hanya melihat gelagat doctor tersebut membaca dan menulis sesuatu diatas fail tersebut.

“Awak rasa cmner Siti Nur Aisyah? Kepala awak msih rsa skit lg? ada rs pening2 atau loya2?”, Tanya doctor kepadaku.

Ak hanya mengangguk, tdak mampu bercakap. Sudah tentu ak rs pening dan loya2 kerana xtahan bau hospital ini. Bau ubat2tan dan juga bau org sakit. Amat memeningkan kepala aku. Doctor kemudian menyuluh mataku dan mulutku. Ak mengikut saja apa yg dlakukan oleh doctor itu tanpa bantahan. Kemudian doctor menyuruh nurse memberikan ubat kepadaku.

“adik ubat ni akan jadikan adik mengantuk. Adik berehat yer selepas makan ubat ni.”, kata nurse kepadaku.

Aku hanya membisu dan menelan ubat yg diberikan oleh nurse tersebut. Aku rasakan pandanganku kabur seketika kemudian…..

Sudah empat hari aku tidak keUniversiti. Sudah empat hari aku tidak belajar apa2 untuk menempuh peperiksaan. Ak berserah pada Mu Ya Allah. Aku tidak mampu untuk belajar kerana badanku mat lemah sekali. Aku dibenarkan keluar dari hospital kerana kedaanku semakin pulih. Tetapi doctor menyuruh aku membuat pemeriksaan setiap 1 minggu sekali. Aku tidak tahu apa penyakitku sebenarnya. Apabila ditanya kepada ibu dan ayah, mereka akan terus menukar topic perbualan. Aku terus tertanya2, adakah kronik penyakitku ini? Ataupun penyakit migraine yg biasa je sebb tu ibu dan ayah tidak mahu aku risau? Entahla, aku dah penat berfikir, kepala ku sekarang ni tertumpu pada peperiksaan yg bakal menjelma minggu hadapan. Sedang aku berfikir2 tentang pelajaranku tiba2 wajah Azman menjelma dikepalaku. Wajahnya yang agak bujur bersih, berhidung mancung, berjanggut tipis dan senyumannya yg memperpesonakan. Hilang smua perasaan takutku memikirkan final yg semakin hampir. Aku sudah jatuh cinta padanya. Entah bila perasaan ini hadir aku tidak tahu. Terdegar perbualan ibubapaku sayup2 dihadapan tidak aku peduli. Aku seronok dibuai mimpi yang indah dengannya hinggakan aku tertidur diulit goyangan dan aircond yg dipasang didalam kereta.

Bersambung…..

Sorryla aku bkn penulis novel yg femes…sj jew hlg borink wat novel nie….bg komen yer mnew yg kurang..xbest pown xpew….uhuuhuu…

No comments:

Post a Comment