Tuesday, June 1, 2010

Part 12

Aku melangkahkan kaki dgn berdebar2. Mataku melilau2 mencari siti nur asyah diatas katil pesakit. Tapi tidak kutemui wajahnya yg putih bersih itu. Betul kah wad ini? ke wad lain? Ke dia dh keluar dr wad? Pertanyaan itu bermain2 dimindaku. Tiba Arman yg berada didpeanku bersuara.

“haaa…jupo doh aisyah. Tu dok kor dia. Jom kita g.”, katana sambil menunjukkan tgn kearah 1 katil.

Ak terkaku sebentar. Melihat wajah pucat siti nur aisyah dgn wayar yg berada dtgnya. Kemudian siti nur aisyah perasan aku dtg. Dia terus memalingkan mukanya dan membetul2 kan tundungnya yg sedikit terkeluar rmbut2 dicelah2 tepi tudungnya. Kemudian dia berpaling semula dan tersenyum kearah kami. Mukanya yg kelihatan pucat dan tidak bermaya menampakkan esakitan yg dialaminya. Hatiku mula terasa berdebar2 melihat mukanya itu.

“Assalamualaikum, awk ok ke?” Tanya Arman kepadanya.

“waalaikumussalam, Alhamdulillah ok la sikit. Awak dua org jeke dtg”, tanyanya.

“ya kami dua org jah. Azman bakpomu dk jauh tu. Maila dekat sikit.”, kata Arman.

Aku pun terus menghampirinya. Sambil menghulurkan sebakul buah untuknya. Dia kelihatan ceria walaupun mukanya menunjukkan dia berada dlm kesakitan.

“ Terimakasih sbb sudi dtg melawat dan terimakasih bagi buah ni. Susah2 je. Awak berdua dtg dgn apa?”, kata Aisyah. Aku berasa pelik kerana tiba2 Siti nur Aisyah yg senyap bercakap bykpula. Betulkah ini siti nur aisyah?ke ak salah org?

Kelihatan Arman rancak berbual2 dgnnya.Aku hanya membisu dan sekali sekala menyampuk percakapan Arman dgn Siti nur Aisyah. Aku yg banyak bercakap tetiba bertukar menjadi seorg yg snyap dan kehilangan idea untuk berbual. Lagipun Arman rancak berbual dgn Siti Nur Aisyah xbg aku peluang langsung untuk bercakap. Hmm nk buat mcmmane, dah dia py idea untuk berbual.aku takde idea. Redha jerla. Tetiba Arman berkata kepadaku.

“ Weh aku nk g tandas meta,mu dgn Aisyah berbual la dlu. Nnti aku mari deh.”, kata Arman sambil bgn dr tempat duduk terus ke pintu wad. Belum sempat aku berkata apa2 dia dh meninggalkan aku. Aduss apa yg aku nk cakap ngn Siti nur Aisyah ni? Kata htiku.tetba Aisyah bersuara.

“ Mcmmana exam biologi semalam? Dapt jawab x?”, Tanya Siti Nur Aisyah.

“ bolehla sikit2, xtau nk kata mcm mana. Awk plak camne hari tu?time awak pengsan dikira macmmana yer?”, kataku padanya.

“entahla, lecterure ada dtg melawat. Dia kata mungkin sya kena repeat paper tu. Dikira saya MC dan xambil paper tu sem ni. So sem depan saya kena ambil paper tue balik.”, jawab nya.

“oh okla macm tu, kalau xdikira bolehla awak perform next sem. Menda dh blajar okla tu.”, jawab aku padanya.

“hmm,xbest gak. Saya kena belajar balik biologi. Igt dh lepas dh, xbest langsung. Kena repeat blik.huhuhu”,katnya kepadaku.

“biarla myb ada hikmah di sebaliknya.mana tahu sem depan awak boleh A++”, kataku sambil tersenyum.

“banyakla awak A++’ dahla bkn senang.uhuu.INsyallah masin mulut awak sy dptkot.”, katanya lagi.

Agak lama aku berbual2 dengan Siti nur Aisyah. Thanks pada Arman sbbpergi tandas lama2. Adala gak masa aku berbual berduaan dgn Siti nur Aisyah. Tidak dpat dibayngkan bertapa gembiranya aku saat itu bersamanya. Hanya Allah swt sahaja yg tahu. Siti nur AIsyah tetiba jadi banyak bercakap dgn aku. Mungkin dia cuba hiburkan hatinya atau pun ingin lupakan sakitnya itu buat sementara waktu. Tapi dia tidak bagitahu aku apkah penyakitnya. Apabila ditanya dia hanya jawab migraine biasa. Xkanla dia migraine smpi berdarah kepala dan pitam.mcm xlogik plak, sbb rupanya menggambarkan dia menderita sakit lain. Ya Allah sembuhkanla penyakit Siti Nur Aisyah dan biarla aku lihat keceriaan diwajahnya seperti dahulu.

Setiap hari aku melawat dia dihospital. Hinggakan Arman sudah merungut malas menemani aku. Kerana tiap kali menemani aku kehospital dia tidak dpt ke gym untuk bersenam. Tp arman seorg sahabat yg baik, wlaupun dia merungut dia tetap menemani aku. Kadang2 ak rsa kasihan juga memaksanya ke hospital. Tapi apakan daya ak segan plak nk pergi sorg2. Selama seminggu Siti nur Aisyah berada di hospital kemudian dia dibenarkan keluar. Sejak hari itu hubungan aku dgn Siti Nur Aisyah menjadi rapat. Aku dengannya menjadi sahbat baik dan selalu nasihat menasihati antara satu sama lain. Cintaku padanya makin mendlam. Aku harap Siti Nur Aisyah adalah jodohku di suatu hari nanti. Aku berasa amat bahagia dengan hubungan aku dan dia setakat ini. Wlaupun tiada lafaz cinta, aku cuba untukmengenalinya sebelum aku melafazkan cintaku kepadanya. Terlalu awal untuk aku bercinta dgnnya. Biarla aku mengenalinya dahulu dgn lebih dekat lg.

Bersambung......

No comments:

Post a Comment